Gesponserd door Thomas Bloemen
http://www.thomas.be/site/

dinsdag 13 augustus 2013

wazig beeld

Bij langere testen met mijn spiegelcamera merk ik dat ik zéér wazig beeld krijg. Het was thans gisteren droog en zonnig weer. Slaat een lens / glas aan als je fietst bij dit weer? De kapjes staan buiten de fiets en van me af dus zweet lijkt me geen invloed te hebben. Iemand enig idee? Want op deze manier kan ik maar 10 tot 15 minuten filmen. De camera lens is van achter open, is dit de reden?

beelden op
http://www.youtube.com/watch?v=sF4RZKmBpEg&feature=youtu.be


7 opmerkingen:

  1. Pieter,
    In een vorig leven was ik fabrikant van luchtfotocamera's. Deze problematiek is me welbekend. Als het spiegelkapje gesloten of vrijwel gesloten is, zal de binnenzijde door de actieve elektronica opwarmen. Als er een temperatuurverschil is tussen binnen en buiten, dan ontstaat er condensvorming op het koudste deel, de lens en zal deze beslaan. De lens zit namelijk in de rijwind en koelt het meest af.
    Als je ervoor zorgt dat de warmte uit het inwendige van het spiegelkapje kan ontsnappen, heb je vrijwel zeker het probleem opgelost.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dus, als ik je goed begrijp zou ik van voor enkele gaatjes moeten voorzien zodat er wind in het kapje kan komen en het zo gekoeld wordt?
      ik zou dit probleem dus ook gehad hebben moest ik de camera niet uiteen gehaald hebben. Ik ga het binnenkort eens testen, alleen zie ik er tegenop om in mijn kapje te boren :-)

      Verwijderen
  2. Warme lucht stijgt op. Er moeten dus twee gaatjes, bij voorkeur aan de onderkant én aan de bovenkant. Omdat de winddruk van voren komt, zou een gaatje vooraan onderin en een gaatje achteraan bovenin ook voldoen.
    Je zou eens kunnen experimenteren door het kapje iets los te nemen van de spiegel waardoor er een spleet ontstaat. Als het probleem dan is opgelost, weet je zeker dat het een temperatuur/condens probleem is.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pieter,

    Wim heeft gelijk maar toch ook niet.
    de lucht tussen de lens en het omhulsel heeft een bepaalde luchtvochtigheid percentage, door de rijwind verlaag je de temperatuur tussen de lens en het omhulsel. op een gegeven moment bereik ( door de temp verlaging ) je de absolute luchtvochtigheid en daarna het dauwpunt waardoor dus condensatie optreed.
    Het kan ook door een drukverlaging optreden door een soort vacuüm achter de spiegel of in het kapje, tijdens het fietsen dan bereik je ook op een gegeven moment de absolute luchtvochtigheid en daarna het dauwpunt.

    De oplossing die Wim gaf is wel correct je zal ergens moeten gaan ventileren, houdt er rekening mee dat je dit gaatje 's winters waarschijnlijk weer dicht moet maken, want koude lucht kan maar weinig vocht bevatten.

    Groet,
    Marcel Q676

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tja, ik zie er tegenop om te boren in mijn kapje maar ik zal niet anders kunnen. ik wil de gaatjes evenwel aan de onderkant houden, om geen regen in mijn kapje te krijgen. Een gaatje aan de bovenkant zou gaan, mits ik er een 'hoedje' op zet maar dan verlies ik de strakke vorm. dus voorlopig denk ik er over om aan de voorkant vanonder enkele gaatjes te boren die wind happen, en aan de onderkant van achter 1 gaatje. Als er meer lucht binnen kan komen dan buiten gaat, dan circuleert dat toch in mijn kapje of niet? Met deze materie ben ik niet echt bekend.

      Verwijderen
  4. Pieter,

    Voordat je heleboel gaatjes gaat boren zou ik beginnen met één gaatje, misschien bouw je op deze manier voldoende druk op zodat het absolute vochtgehalte punt weer omhoog gaat.

    In ieder geval moet je ventileren, doe het dus in kleine stapjes, misschien lukt het al bij één en als je pech hebt pas bij vier.

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga aan de spiegelzijde een gaatje vanboven boren en van onder. Aan de rand van het gaatje ga ik een dunne draad kleven die tot het onderste gaatje gaat. Zo zullen regendruppels die op het gaatje vallen niet in mijn kapje blijven hangen maar via de draad hun weg vinden naar het onderste gaatje. Aan de voorzijde ga ik aan de onderkant ook een gaatje boren. Hiermee wil ik de lucht in het kapje laten. Hopelijk zullen deze ingrepen het wazig beeld verhelpen. Alvast bedankt om mee te denken

    BeantwoordenVerwijderen