Gesponserd door Thomas Bloemen
http://www.thomas.be/site/

dinsdag 6 augustus 2013

cateye enduro 8 en andere projecten

Al enkele weken heb ik problemen met mijn snelheidsmeter. na ongeveer 2 weken is de batterij plat, terwijl de eerste batterij 2 jaar meeging. JA, ik gebruik de juiste batterij, Neen ik raak de polen van de batterij niet aan wanneer ik ze vervang. Na drie batterijen op 2 maanden tijd ben ik het beu.
Ligt dit aan het toestel of de bekabeling? Ik heb de kabel nagekeken en nergens kan ik een beschadiging vinden. Ik heb dan via AS Adventure dan maar een nieuwe besteld, hopelijk is het probleem dan opgelost.

Verder nog bezig geweest aan mijn spiegelkapje, het linkse is nu ook af. Met spuiten is het wel misgegaan vandaag, ik was even onvoorzichtig en het net geverfde kapje viel om. Dus terug even opschuren en opnieuw spuiten. Morgen kan ik het rechtse kapje assembleren en kan ik gaan testen. De camera voor de linkse is vandaag aangekomen, als ik voldoende tijd heb om de camera te demonteren en in te bouwen moet het ook lukken om die morgen klaar te hebben, maar ik heb geleerd dat iets 'rap rap' doen slechte resultaten oplevert.
 Ik heb bij de eerste testen wel al gemerkt dat er een redelijk stuk van de body van de Strada op het beeld staat (omdat de kapjes zo dicht bij de body zitten) De camera schuin richten kan een oplossing zijn, maar dit lijkt me niet makkelijk kijken op de filmpjes.
Ik hoop dat ik deze week dan de eerste filmpjes kan posten.

Wanneer deze projecten klaar zijn werk ik verder aan mijn dakje. Ik heb gemerkt dat wanneer ik het vizier wat openzet, de luchtstroom niet in mijn gezicht komt maar de binnenkant van het vizier volgt en dus de lucht terug over mijn dakje heen gaat. Ik wil nu een uitschuifbaar plaatje maken om deze stroom om te leiden. Ik heb dit omleiden reeds geprobeerd met een prop wc papier en hierdoor weet ik dat dit fantastisch werkt. Hieronder een simplistische voorstelling van mijn project. De eerste afbeelding toont hoe de lucht nu gaat als het vizier openstaat, de tweede hoe het moet gaan met mijn schuifje (groen op de afbeelding). Ik vraag me af of die ook iets is voor de dakjes van Wim Schermer. Merken zij dit ook of loopt de luchtstroom anders?

8 opmerkingen:

  1. De WS kap heeft dat ook...motorhelm vizieren ook...alle omhoogklappende vizieren ;-))

    Ik neem aan dat het wenselijk is voor de ontwaseming van de hele ruit. Als je het boven afsluit gaat het op die plaats wellicht beslaan. Of misschien ook niet....



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, interessante opmerking, misschien moet ik in dat schuifje enkele gaatjes voorzien zodat er toch een beetje lucht door kan. Zeker iets om aan te denken. Bijkomend voordeel van dit schuifje is hopelijk ook dat het vizier minder kan trillen. Maar eerst eens mijn spiegelkapjes afwerken. Ik heb ook vaak het gevoel dat ik meer knutsel aan mijn fiets dan dat ik er mee rij :-)

      Verwijderen
    2. De WS kap geeft je de volle wind in je gezicht als je zonder deflector rijdt.
      Bij de echte racekappen is ook de opstaande rand verlaagd. Dit in de zomer en ideaal bij wedstrijden. De luchtstroom rond je gezicht is zo sterk omdat de kap aan de achterkant open is en daar de warme lucht afvoert.
      Kappen die 'mooi' aansluiten op de tunnel voeren de lucht niet langs je gezicht maar de lucht moet wel ergens heen. Deze komt niet langs je gezicht dus verdwijnt ie naar de spleet bovenaan. Dit los je met een kap die aansluit op de tunnel dus niet zo maar op. De mannen van Velomobiel.nl hebben ook een op de tunnel aansluitende kap. Zij lossen het circulatieprobleem op door gaten te boren in de achterkant van de Quest.
      In het najaar, winter en vroege voorjaar komt er bij de WS kap zonder deflector teveel koude lucht in je gezicht als je het vizier opent. De deflector stuurt de lucht dan omhoog langs de binnenkant van het vizier. En passant zorgt dit ook voor een goede ontwaseming.
      Mooi is niet altijd functioneel.
      Ik denk dat het afsluiten met het groen getekende streepje de zaak nog erger maakt. De lucht kan dan helemaal nergens meer heen. Beter kun je de opstaande rand beneden verlagen en dit eventueel combineren met een stripje Lexan dat de lucht naar je gezicht leidt. De spleet bovenaan open laten om de lucht uiteindelijk af te voeren. Als laatste middel zou ik overwegen om een tweetal Nacaducts te maken in de zijkant van de kap. Die zuigen de lucht uit de kap zonder veel aero-dynamisch en esthetisch bezwaar.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen behoefte aan verkoopspraatjes, maar moet hier toch wel even één en ander rechtzetten: de dakjes die ik maak, en waarvan Pieter er dus ook ééntje heeft, sluiten aan de bovenkant mooi aan op de strada. Maar opzij aan de achterkant is er voldoende ruimte om de luchtstroom zijn gang te laten gaan en ik ben er ook zeker van dat dat gebeurt want ik voel het als ik met het dakje rij, al zal er zeker ook lucht aan voorkant ontsnappen. Maar dat was nu net wel de bedoeling.
    Bij een quest zal die luchtstroom nog groter zijn omdat dan achteraan aan de bovenkant meer ruimte is tussen het dakje en de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henri Rik,
    Ik hou geen verkooppraatjes, maar na meer dan 120 kappen voor diverse velomobielen te hebben gemaakt hebben wij wel veel ervaring. Ik denk een goede bijdrage te leveren door de mogelijkheden om de luchtstroom te beïnvloeden aan te geven.
    Weet bijv. dat ik gebruik kan maken van aerodynamische kennis van de TU Delft en van mensen van Fokker.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei Wim, gefrustreerd? En die verkoopspraatjes zijn dan nog niet eens op jou bedoeld maar op mijn eigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben zeker niet gefrustreerd. Concurrentie is prima. Ik reageerde zo omdat jouw reactie direct onder de mijne stond. Concurrentie houd een bedrijf scherp.
    Wij komen eerdaags met een nieuw ontworpen racekap tegen een lagere prijs.
    Eigenlijk het enige dat mij irriteert is dat er soms schaamteloos wordt gekopieerd.
    Jouw kap is heel fraai, maar zou door wat aero-dynamische aanpassingen ook nog sneller worden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen