Gesponserd door Thomas Bloemen
http://www.thomas.be/site/

dinsdag 22 januari 2013

Duim omhoog

Gisteren een fietstochtje gemaakt naar Sint truiden (net als vandaag, ik ben aan het trainen voor een tocht naar Leuven) en wat me opviel was dat alle grote fietspaden, die niet vlak naast de weg liggen, netjes vrij waren gemaakt. Zondag ook al. Onderweg ben ik drie borstelwagens tegen gekomen en allen verdienden ze een duim omhoog, het was echt aangenaam fietsen!
Daar waar het fietspad vlak naast de weg ligt is het vaak niet zo aangenaam fietsen...
Van de verwarmde zolen ben ik ook best tevreden, al ga ik er eens zilverpapier rond doen om de warmte beter te versprijden; stand 2 was soms te koud en 3 te warm...

Verder nog een wintervraagje: Kan je fiets door het zout op de wegen beschadigd geraken? Ik had ergens gelezen van wel... Waar moet je op letten en wat kan je doen om schade te voorkomen?

4 opmerkingen:

  1. Dag Pieter,

    Het pekelwater is vooral een probleem voor de remmen en de veerpoten. Daarom heb ik een spuitfles met water bij me. Het is zo'n ding dat je kunt oppompen met een stijf buisje met spuitmond. Zeg maar een luxe plantenspuit. Daarmee spuit ik de wielen aan de binnenzijde royaal nat. In totaal wel een halve liter of zo. Dat lijkt goed te werken, maar de tijd moet het uitwijzen.
    Theo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zout en aluminium is natuurlijk niet zo'n goede combinatie.
    Als je fiets in een verwarmde garage staat misschien de alu delen met een plantenspuit wat afspuiten, maar ja om dat elke dag te doen is ook weer zo iets.
    In deze tijd laat ik mijn Quest even binnen staan en mocht ik toch gaan fietsen dan maak ik hem daarna toch even schoon.
    Vroeger spoot ik 's winters mijn onbeschermde aluminium sportvelgen van de auto in met vloeibare vaseline uit een spuitbus, dit trekt wel veel vuil aan maar geeft toch voor een periode bescherming aan de blanke onderdelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Pieter,
    De polyester of carbon bak kan een hoop zout hebben, hetzelfde materiaal wordt ook voor zeegaande schepen gebruikt. Vooraf in de (auto/boten)was zetten helpt om het weer makkelijk schoon te krijgen. Waar je mee op moet passen zijn stalen of aluminium delen en pekel. Roestvrij staal kan wel vrij goed tegen zout, maar kan toch roestplekken krijgen. Zoutkristallen zijn keihard en kunnen schade veroorzaken in bewegende delen, daar moet dus altijd afgeschermd worden en de juiste olie/vet erop om de pekel weg te houden. Rots op Drie Wielen spoelt zijn trike wekelijks af, maar ik vraag me af hoe je dat doet bij -4oC zonder ijsvorming. Niet teveel water en snel drogen met een doek? Ga ik binnenkort wel proberen als dit aanhoudt. Quezzzt fietst niet met dit weer, maar hij is een race-paardje, wij zijn werkpaardjes ;-) Een laagje vaseline op niet bewegende delen kan, maar trekt ook weer vuil aan. Strada Banana warm en droog wegzetten is in ieder geval beter dan buiten in weer en wind.
    Uiteindelijk zijn ook velomobielen gebruiksvoorwerpen die slijten bij gebruik en harder slijten bij extreem gebruik...
    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet helemaal waar Magic Bullet, maar mijn Quest is nog vrijwel hagelnieuw, was best wel duur ik ben er zuinig op dat ie iets langer in nieuwstaat blijft en door de zoutprut sturen is niet strikt noodzakelijk.

    Dat spul laat alle metaal roesten waar het mee in aannraking komt ( uitlaat 600 euro van de auto hield het maar 2 jaar vol ) en ik ben niet zo happig op vastgerotte moertjes van stuur en andere stangetjes, roestende kogelkopjes, roest bij bewegende remdelen, en misschien wat Erwin had : roestende veerpoten van 2? jaar oud....




    BeantwoordenVerwijderen