Gesponserd door Thomas Bloemen
http://www.thomas.be/site/

zaterdag 13 april 2013

Strada Dakje

Al een week wacht ik volg ongeduld tot mijn fiets en dakje terug zijn van Tresignies, en ik zal blijkbaar nog een week moeten wachten. Mijn dakje is daar omdat er dezelfde sticker op komt als bij de rest van mijn fiets, zodat de tekening van de bloem doorloopt.
Rik, voorzitter van de Limburgse Liggers, is het afgelopen anderhalf jaar bezig geweest met het ontwikkelen van een dakje voor de Strada.
Dat van Wim Schermer past ook wel op de Strada, maar heeft dan een lelijke knik waar hij de smurfenmuts raakt. Het valt op dat dat van Wim ontwikkeld is voor een Quest. (Wim maakt me er in zijn reactie attent op dat dit dakje echt wel gemaakt is op een mal voor de Strada, bij deze wil ik dit rechtzetten)  Het Sinner dakje heeft dan weer andere tekortkomingen, zo zijn die zijgaten niet echt praktisch...
Rik leerde alvast dat het ontwikkelen van een dakje niet zo eenvoudig is, een fotoreportage en zijn verhaal lees je op zijn site

http://www.rikkie-fotografie.be/fotogallery/Makingoffstradadakje/index.php
http://www.rikkie-fotografie.be/81.htm

er is ook een topic over op het forum van de Limburgse Liggers
http://www.limburgseliggers.be/forum/index.php/topic,963.0.html

Mijn standaarddekje had al langer magneten, wat zorgt voor een beetje meer gewicht maar het is zoooooo zalig, die velcro (klittenband voor de Nederlands lezers ;-) )  was ik zo beu. Ook het dakje en dekje zijn van Rik zijn voorzien van magneten. Het dakje zit aan het dekje vast met 1 mageneet en klittenband van 3M (het soort dat in elkaar klikt)
Het fijne aan het dakje van Rik is ook dat hij werkt met zijruiten die verwijderbaar zijn (lijkt me zalig in de zomer). Bij de overlapping met het grote vizier met de zijruitjes is er een kleine gleuf waardoor er frisse wind binnen kan. Wanneer ik met het groot vizier volledig gesloten reed kreeg ik toch voldoende ventilatie. Een systeem uitdokteren voor het openen en sluiten van het vizier was echter niet zo eenvoudig en heeft voor veel slapeloze nachten gezorgd, nu zijn we echter tot een aluminium schuifsysteem gekomen dat zowel praktsich als mooi is. Een systeem met klittenband zoals bij het dakje van wim ging niet omdat op dit vizier wat spanning gecompenseerd moet worden.
Op de onderstaande foto's zie je het eerste prototype van Riks dakje (foto's afkomstig van het forum van de LiLi)




Op dit prototype staat wel nog 1 groot vizier. Dit bleek echter te groot te zijn en was onstabiel wanneer je het lichtjes openklapte. Het vizier en zijruitjes dat ik heb, heb ik laten beplakken met spiegelfolie, zo is er geen inkijk in mijn fiets (ziet er lekker strak uit) maar belangrijker, bij nacht worden de lichten van de auto's teruggekaats en schijnen ze niet meer zo hard in mijn ogen. Dat is de theorie althans, ik heb het nog niet uitgetest.
Verder is de uitsparing in het dekje wat ruimer dan standaard, waardoor net als bij het dekje van Wim Schermer het wat makkelijker is om te drinken. Het is ook nog steeds mogelijk om een helm te dragen.
Voor de geïnteresserden onder jullie, Rik heeft helaas niet de intentie om dit dakje op de markt te brengen, het is een hobbyproject van hem geweest waarvan ik en Patrik (ook een Limbugse Ligger, http://baron-strada40.blogspot.be/)  mee van mogen genieten. Jammer eigenlijk want het is echt een kunstwerkje, voor iemand zonder kennis van kunstoffen heeft hij prachtig werk geleverd, maar ook met veel hulp van Edje, de vorige voorzitter van de Lili die veel kennis heeft opgedaan vanuit de modelbouwwereld. Het is wel zo dat de dakjes steeds gespoten moeten worden, het lukt nog niet echt om een egale kleur te verkrijgen. Voor mijn dakje was dit niet nodig vermits het toch bestickerd ging worden.
 Ik hoop volgende week foto's te kunnen posten van mijn Strada met alles erop en eraan, ik voel weer de zelfde spanning als toen ik mijn Strada voor het eerst ging halen, of voor het eerst zag toen hij bestickerd was.
De Belgische verdeler van Velomobiel.nl is trouwens ook een dakje aan het ontwikkelen (voor de Quest, maar zou ook op de Strada passen) foto: http://emvelomobiel.be/fotogalerij-3/prototype-emkap. Dit laatste zou wel commercieel op de markt moeten komen, maar voor meer info moeten jullie emvelomobiel maar zelf contacteren :-)

5 opmerkingen:

  1. De afwezigheid van de knik is zeker mooier en veel gestroomlijnder...maar ik vermoed dat lang niet iedereen zal onder zo'n rechte ( en dus lagere ) kap zal passen !

    Dat gezegd hebbende is de tunnel/hoofdspoiler/smurfenmuts van de Strada iets hoger ( en breder ) dan die van de Quest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi project! Duidelijk is dat je niet zomaar een toer/racekap in elkaar sleutelt. Je schrijft dat de kap voor de Strada is ontwikkeld voor de Quest. Dat is niet zo. De Strada kap wordt op een specifiek voor de Strada ontwikkelde mal gemaakt.
    Je gebruikt magneten voor de bevestiging op de fiets. Dat is wel makkelijk, maar gevaarlijk.
    Bij een complete 360 graden rol blijven kappen met 7 klittenbanden op de fiets zitten en blijken de rijders keer op keer voor letsel te behoeden. Met magneten ligt de kap er zo vanaf met alle kans op letsel.
    Hoe heb je ontwaseming van het vizier geregeld? Ik zie niet iets van een deflector.
    Wat weegt de kap?
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zitten magneten op, maar ik heb ook nog twee klittebanden voorzien, dus het dakje kan niet zomaar los.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rik,
    Ik hoop dat dat voldoende is, maar ik denk het niet. Bij een ongeval waarbij een fiets over de de zijkant omrolt, komen er grote krachten vrij. Tot nu toe zijn, op één ongeval na waarbij 5 klittenbanden vastzaten, onze kappen op de Quest gebleven. Geschraapt, gedeukt, maar met een grote bescherming tot gevolg. Wij adviseren dan ook, ook ter voorkoming van afwaaien bij harde wind, 7 klittenbanden te gebruiken.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij harde wind is ze getest en ben ik er zeker van dat hij niet los komt, zelfs zonder velcro. Een koprol, daar had ik nu net geen behoefte aan.
    Hoeveel de kap weegt weet ik niet, nog niet gewogen.
    Ontwaseming is ook getest, werkt prima zolang je in beweging blijft.
    Bovendien ben ik wel bereid er nog enkele te maken voor liefhebbers!

    BeantwoordenVerwijderen